گران شدن سرسام‌آور اجاره منزل با هیچ منطقی قابل توجیه نیست و هر مالکی به طور کاملا دلخواه و خودسرانه و البته با چراغ سبز و راهنمایی برخی بنگاه‌داران سودجو، نه بر اساس میزان نیاز خود، بلکه با چشم و هم‌چشمی با سایر مالکان، ملک خود قیمت‌گذاری می‌کنند. 
کد خبر: ۱۰۱۲۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰ 27 November 2021

تابناک ایلام؛ امین دانیالی :: این مثل در مورد خانواده ای به کار میرفت که فرزندان آن منزل هرکدام به فعلی غیرمتعارف دست میزدند ، وهرکی به هرکی بود . واما این روزها همان خانه از نگاهی دیگر بی صاحب شده است .

آری مسکن وعدم نظارت برنرخ اجاره وفروش مسکن دادخانواده را درآورده است وکسی دراین میان صاحب این همه تغییر درنرخ اجاره و خریدوفروش مسکن نیست . سرپناهی که این روزها صاحبی برای نظارت ندارد. 

گران شدن سرسام‌آور اجاره منزل با هیچ منطقی قابل توجیه نیست و هر مالکی به طور کاملا دلخواه و خودسرانه و البته با چراغ سبز و راهنمایی برخی بنگاه‌داران سودجو، نه بر اساس میزان نیاز خود، بلکه با چشم و هم‌چشمی با سایر مالکان، ملک خود قیمت‌گذاری می‌کنند. 

 در این هرج و مرج تنها مستاجران هستند که چوب عدم نظارت بر نرخ گذاری و نبود ارزشیابی از مکانهای مختلف را می‌خورند و هر سال از رویای صاحبخانه شدن دور و دورتر می‌شوند.

افزایش افسار گسیخته و بی‌حد و حساب اجاره‌های مسکن به شدت دامنگیر مستاجران شده است و این در حالیست که هیچ قانون مدونی در کشور برای جلوگیری از افزایش بی‌ضابطه و خودسرانه‌ی نرخ اجاره بها وجود ندارد و هیچ سازوکاری برای نظارت و جلوگیری از سودجویی این واحدهای صنفی اتخاذ نشده است .

املاک‌ و دلالان نیز طی سال‌های گذشته نقش مؤثری در نوسانات بازار مسکن داشته‌اند. آنها  توانسته‌اند با ایجاد جو‌ روانی این بازار را بر هم بریزند‌. هرچند این افراد خود را ناراضی نشان می‌دهند اما شرایط افزایش نرخ اجاره و بهای منازل و چند برابری شدن قیمت‌ها را فراهم کرده‌اند تا در این آشفته بازار پولی به جیب بکشند .

جالب است شهرستان آبدانان با وجود محصور بودن در بین دو کوه دینارکوه وکبیرکوه وعدم دسترسی به ارتباطات بین شهری از گردش پول واقتصاد فعال هم بی نصیب است واین که چرا کرایه ها اینقدر گران باید باشد مشخص نیست و کسی پاسخ مناسبی برای آن پیدا نمی کند.اید نبود درآمد کافی افراد به عنوان یک منبع درآمدی از آن استفاده میکنند.

ولی اینجا سوال است این لگام افسار گریخته را چه کسی باید مهار کند ؟نقش نهادهای نظارتی کجاست ؟تاکی باید مردم اجاره نشین خانه بدوش چشم به دهان صابخانه باشندکه چقدرافزایش اجاره دارن ؟

یعنی نمیشود مدیری جهادگونه قطره چکانی هم شده درصدناچیزی آلام مستاجران راکم کند؟ از دادستان محترم ،مردمی وفعال شهرستان خواهشمندیم که به طور جدی به این مسئله ورود کنند ، هر شهری با توجه به شرایط وموقعیت شهری اش نرخ مسکن باید افزایش داشته باشد .

نه این که هرکسی به میل خودش کرایه گران کند . شهرستان آبدانان دارای چه پتانسیل درآمد زایی هست که مستاجران بتوانند بدون دغدغه مالی همچین اجاره های سرسام آوری را پرداخت کنند.

آیا نمی شود در این وادی کسی نظارت کند تااجاره منزل ها افزایش نداشته باشد ؟مگرتحریم چقدر روی مسکنی که ده سال پیش ساخته شده است تاثیر دارد که همه بهانه های تحریم وتورم میگیرند.

جناب دادستان محترم خواهشمندیم داد بستانید ،داد مردم کم بضاعت را از غول های بازار مسکن ./م 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار